Generalitati » Vama si vize

Persoanele care au de gand sa calatoreasca in excursii sau vacante peste hotare, au obligatia de a se informa in privinta regulilor referitoare la viza. Exista anumite tari in care romanii nu sunt obligati sa obtina viza.

Retineti totusi ca, in majoritatea tarilor care nu solicita viza, timpul maxim in care calatorii pot sa ramana pe durata destinatiei este de 90 de zile. Aceasta regula este aplicabila si in tarile de pe continental European. Incepand cu 10 aprilie 2014, pasagerii care calatoresc in Turcia nu vor mai putea obtine viza de sedere la sosirea in tara. O viza online, respective e-visa, va trebui achizitionata inainte de inceperea calatoriei catre destinatia dorita. Cei care prezinta un pasaport obisnuit nu trebuie sa mai aiba in posesie viza de orice fel in Turcia in cele 180 de zile de la intrare, daca durata nu depaseste 90 de zile.

Europa
Belarus Rusia   

 

Africa
Algeria Gabon Lesotho Nigeria Togo
Angola Gambia Liberia Rep. Centrafricana Uganda
Benin (viza la frontiera) Ghana Libia Capul Verde Coasta de Fildes
Burkina Faso Etiopia Madagascar Rwanda Sao Tome si Principe
Burundi Camerun Malawi Senegal Zambia (la frontiera)
Ciad Kenya Montserrat Sierra Leone Zimbabwe (la frontiera)
Djibouti Congo Mozambic Somalia  
Egipt Comore Namibia Sudan  
Eritreea RD Congo Niger Tanzania  

 

Asia
Afganistan India Kazahstan Mauritania Tadjikistan
Arabia Saudita Indonezia Kirgizstan Mongolia Thailanda
Armenia Iran Coreea de Nord Myanmar Timorul de Est
Azerbaidjan Irak Kuweit Nepal Turkmenistan
Bahrain Yemen Laos Oman Uzbekistan
Bangladesh Iordania Liban Pakistan Vietnam
Bhutan Cambodgia Maldive Palestina Emiratele Arabe Unite
China Qatar Mali Siria  

 

America de Nord
Canada Statele Unite ale Americii   

 

America de Sud
Guyana Jamaica Cuba Suriname Venezuela

 

Australia si Oceania
Australia Nauru Guineea Tonga
Fiji (la frontiera) Palau Guineea Ecuatoriala Insulele Solomon (la frontiera)
Micronezia Papua Noua Guinee Tuvalu Insulele Marshall

 

Retineti!
- pe durata calatoriei in una din tarile de mai sus, in cazul unei vacante sau in interes de munca, trebuie sa aveti in posesie constant pasaportul!
- formalitatile in ceea ce priveste obtinerea vizei trebuie demarate din timp, avand in vedere faptul ca perioada de asteptare pentru a obtine viza este diferita in functie de tara. Acest process poate dura cateva zile sau mai multe saptamani, de la caz la caz.
- unele tari solicita uhn tarif pentru obtinerea vizei, atat turistice cat si de transit– detaliile in privinta costurilor aferente le puteti obtine de pe site-urile oficiale ale misiunilor diplomatice din teritoriile respective.

Atentie!
• verificati daca este necesar sa obtineti o viza de tranzit pentru tarile prin care veti trece catre destinatia finala - inclusiv in cazul zborurilor cu escale;
• de exemplu, atunci cand calatoriti cu avionul catre Statele Unite spre America de Sud, cetatenii Romaniei trebuie sa aiba o viza de tranzit pentru Statele Unite;
• in cazul unei calatorii al carei scop final este sederea permanenta, studiul, munca sau alte activitati aducatoare de venituri cetatenilor romani, trebuie sa detineti un permis separat.

Informatiile detaliate cu privire la regulile de intrare si de sedere pe teritoriul unei alte tari sunt furnizate de misiunile oficiale. Regulile de intrare si de sedere in tarile pe care doriti sa le vizitati le gasiti pe site-ul oficial al MAE.

Mai jos gasiti lista produselor din alcool, tutun sau alte produse ce se pot transport ape cale aeriana atat in Uniunea Europeana cat si in afaraei. Aceste informatii cu caracter general nu se aplica in totalitate transportului aerian.

 

Marfuri * Calatorii in afara UE ** Calatorii in cadrul UE
Tigari 200 de articole 800 articole
Tigari de foi 100 de articole 400 de articole
Trabucuri 50 de articole 200 de articole
Tutun 250 g 1 kg
Bauturi alcoolice (cu o capacitate de peste 22%) 1 litru 1 litru
Vinurile cu un continut ridicat de alcool (cum ar fi vin de porto, sherry) - 2 litri
Vin 4 litri 90 de litri (inclusiv vin spumant pana la 60 litri)
Bere 16 litri 110 de litri
Parfumuri/ ape de toaleta 50 ml/ 250 ml fara restrictii
Cadouri adulti - in valoare de 175 de Euro, pana in 15 ani - 90 Euro fara restrictii
Medicamente Pentru uz propriu fara restrictii

* Aceste dispozitii se aplica la transportul aerian.
** Aceleasi dispozitii se aplica pentru calatorile in Insulele Canare, Insulele Canalului, Gibraltar sau alte teritorii in care nu se aplica normele UE privind TVA si accizele.

TVA in Uniunea Europeana
In cadrul calatoriilor efectuate in tarile UE, se poate sa gasiti produse scutite de accize si TVA, disponibile pentru vanzare. Produsele de consum e posibil sa aiba tarife diferite, avand in vedere aplicarea de cote TVA caracteristice fiecarei tari in parte.

Persoanele care ajung pe teritoriul UE au posibilitatea de a cumpara produse fara TVA si accize din magazinele de tip duty-free din aeroport. Pentru a afla capacitatea permisa, este necesara consultarea tabelului pozitionat mai sus.

De la 1 ianuarie 2007 (data aderarii la UE), Romania are obligatia de a aplica regulile vamale in ceea ce priveste importul suvenirurilor din tarile UE. Romania nu face obiectul nici unei restrictii, desi elementele importate trebuie sa fie pentru uz personal. Aveti posibilitatea, de asemenea, sa transportati cadouri sau alte bunuri, insa este interzisa prin lege vanzarea lor catre alte persoane. Referitor la reglementarile care privesc intrarea pe teriotoriul roman cu produse din afara Uniunii Europene, acestea sunt mai stricte.

Cand mergeti in vacanta, verificati ce suveniruri puteti sa luati cu dumneavoastra din tara respectiva:
• munitie;
• corali;
• fragmente din oase, falci, piele sau coarne de animal
• pene de pasari salbatice
• blana de antilope
• animale vii;
• animale impaiate;
• bijuterii si articole din piele care contin parti sau sunt realizate din specii protejate;
• toate tipurile de piei de animale;
• medicamentele produse in Asia (medicina chineza);
• plante (plante protejate - orhidee, plante carnivore si cactusi);
• fructe, seminte, plante, lemn, cactusi.

Atentie!
In conformitate cu legislatia Uniunii Europene, de la 1 ianuarie 2007 incercarea de a exporta unul dintre produsele mai sus mentionate este o infractiune pedepsita cu inchisoare de la 3 luni la 5 ani. Lista de mai sus va poate oferi o imagine asupra restrictiilor, mai multe informatii gasiti pe site-urile birourilor vamale si pe cel al Ministerului de Protectie a Mediului.

Lista de suveniruri (opere de arta, antichitati si obiecte de colectie) ce nu pot fi introduse in Uniunea Europeana:
• tablouri, picturi si schite de valoare
• gravuri originale si litografii de valoare
• schite mai vechi de 50 de ani cu o valoare de cel putin 15 000 €
• acuarele, guase si pasteluri executate manual, mai vechi de 50 de ani, cu o valoare de cel putin 30 000 €
• articole de colectie
• obiecte arheologice vechi de peste 100 de ani
• elemente din monumente artistice si religioase mai vechi de 100 de ani
• carti mai vechi de 100 de ani cu o valoare de cel putin 50 000 €
• arhive sau componente ale acestora mai vechi de 50 de ani
• mijloace de transport mai vechi de 75 de ani cu o valori mai mari de 50 000 €
• fotografii si picturi realizate manual, pe orice suport, mai vechi de 50 de ani si cu o valoare de cel putin 150 000 €
• mozaicuri mai vechi de 50 de ani si cu o valoare de minim 15 000 €
• incunabule si manuscrise mai vechi de 50 de ani
• harti imprimate mai vechi de 200 de ani cu o valoare de cel putin15 000 €
• arhive
• orice alte articole cu valori de cel putin 50 000 €

Drepturile pasagerilor in caz de refuz la imbarcare, intarzierea sau anularea zborului au fost stabilite prin Regulamentul CE nr.261/2004 al Parlamentului si Consiliului Europei si prin Consiliul de la 11 februarie 2004. Acest document implica regulile de rambursare a pasagerilor si ce compensatii trebuie platite de operatorii aerieni calatorilor in situatii exceptionale, ca cele enumerate mai sus.

Operatorul poate sa refuze imbarcarea unui calator la bordul avionului daca nu respecta conditiile stabilite de compania aeriana prin intermediul regulamentului. Acelasi lucru se aplica daca:
• pasagerul se afla in stare de ebrietate, sub influenta alcoolului;
• incearca sa transportela bord obiecte interzise sau ceconstituie o amenintare pentru siguranta altor pasageri sau pentru calatoria aeriana.
• In cazul in care pasagerul nu respecta regulile din Conditiile de rezervare ale companiei aeriene si din pricina acestui considerent se refuza imbarcarea, calatorul isi pierde dreptul de a solicita compensatii operatorului.

 

Ce este suprarezervarea (overbooking)?

Suprarezervarea, cunoscuta si sub denumirea de overbooking este practica folosita de operatorii aerieni pentru a vinde mai multe bilete fata de locurile disponibile in avion. In aceasta situatie, se efectueaza o compensare a momentelor no-show, respectiv cand un calator, din motive care nu tin de compania aeriana, nu se prezinta la imbarcarea in aeronava. Se aloca locuri pentru pasagerii care in alta situatie, nu ar putea sa isi rezerve o calatorie aeriana.

Operatorii aerieni calculeaza un procent mediu in ceea ce priveste ocuparea avioanelor pentru un zbor specific, determinand astfel numarul optim de locuri suprarezervate. Daca cu toate acestea, in cazul unui zbor suprarezervat apar toti calatorii, operatorul aerian are obligatia de a include locuri suplimentare in aeronava sau sa plateasca daune celor afectati de situatie. Despagubirile pot varia de la 125 la 600 de euro si in cazul in care pasagerilor li se da un zbor ce va avea loc in ziua urmatoare, operatorul trebuie sa asigure cazarea acestora.

Conform Regulamentului CE 261/2004, daca un pasager este refuzat la imbarcare din vina operatorului, acesta din urma trebuie sa suporte cheltuielile asociate cu anularea sau intarzierea cursei.

Retineti!
In cazul refuzului la imbarcare, pasagerul trebuie sa fie prezent in timp optim la check-in daca se urmareste primirea unor compensatii materiale de la compania aeriana. Cea mai indicata solutie pentru evitarea neplacerilor in aceasta situatie, respectiv refuzul la imbarcare din vina uneia dintre parti, pasager sau companie aeriana, este cumpararea unei asigurari de calatorie.

 

Anularea zborului

Daca un zbor este anulat sau amanat, operatorii aerieni trebuie sa revina cu solutii aditionale pentru calatori sau sa recurga la rambursarea biletelor.

Mai mult, compania aeriana are obligatia de a oferi calatorilor atat mancare, cat si cazare in situatia in care zborul are amanare pana in ziua urmatoare. Exceptie fac cazurile in care operatorul specifica in Termenii si conditiile de rezervare ca isi rezerva dreptul de a nu achita aceste obligatii.

In cazul in care calatorul unui zbor anulat solicita o returnare a costurilor biletului de avion, transportatorul are obligatia de a achita suma respectiva in 7 zile din momentul in care se primeste cererea de rambursare.

Aditional, calatorii au dreptul de a cere compensatii de la operatorul aerian incepand cu 125 euro, pana la 600 euro, depinzand de lungimea pe care este operata cursa. Singura regula pentru ca pasagerul sa primeasca despagubirea de la companie este prezentarea la check-in la timp.

 

Intarzieri semnificative ale zborurilor

In functie de ce lungime are cursa operata de companie, daca se observa o intarziere ce depaseste intervalul 2-4 ore, transportatorul are obligatia de a achita calatorilor costurile de mancare, cazare si alte tarife strict necesare aparute in acest interval de timp. Aparitia la check-in in timp util este singura conditie pentru ca pasagerii sa isi primeasca compensatiile de rigoare.

In cazul in care intarzierea depaseste 5 ore, calatorul are dreptul de a solicita o contravaloare a biletului de avion si compensatii aditionale.

Cea mai indicata metoda pentru evitarea situatiilor neplacute cauzate de o intarziere a avionului este cumpararea unei asigurari de calatorie.