Zborul cu avionul presupune o serie de restrictii, unele impuse de aeroporturi, altele de companiile aeriene. Pentru a evita situatiile neplacute, va invitam sa parcurgeti sectiunea de Sfaturi utile, unde veti gasi cateva recomandari sau sugestii.
Pentru fiecare calatorie, trebuie sa va pregatiti. Destinatia si data zborului nu sunt singurele aspecte importante. Pentru dumneavoastra, conteaza unde veti dormi, ce este util sa luati in bagaj si ce anume sa lasati acasa. Cu o buna planificare, economisiti din plin. Este important sa va familiarizati din timp cu toti pasii pe care trebuie sa ii urmati pentru calatorii relaxante si fara griji. Sfaturile specialistilor nostri va vor ajuta sa reusiti.
Inainte de calatorie
Asigurati-va ca dimensiunea bagajelor corespund cu normele companiei aeriene cu care ati ales sa calatoriti, in functie de variantele pentru care ati optat la rezervare. Transportarea anumitor obiecte este strict interzisa din motive de securitate, asadar verificati ce aveti voie sa luati la bordul avionului. Inainte de a ajunge in aeroport, interesati-va si in legatura cu destinatiile care cer viza turistica, inclusiv tarile in care faceti escala.
Majoritatea calatorilor se informeaza despre regulile cu privire la fumatul in avion si transportul de tigari sau alcool. Nu uitati sa aveti la dumneavoastra toate documentele necesare calatoriei.
Vacantele in compania copiilor au nevoie de o pregatire mult mai amanuntita. Informati-va in legatura cu transportul carucioarelor si aflati ce documente speciale va sunt necesare. Interesati-va si in legatura cu modalitatile disponibile de transportare a alimentelor la bordul aeronavelor. Referitor la normele transportarii lichidelor si a gelurilor in avion, trebuie sa stiti ca alimentele destinate copiilor si laptele sunt scutite de la aceste reglementari, dar trebuie declarate personalului responsabil cu securitatea si prezentate pentru inspectie amanuntita, in prezenta copilului. Accesul la bordul avionului cu aceste produse depinde de compania aeriana si de reprezentantii aeroportului.
In aeroport
Pasagerii trebuie sa se prezinte la aeroport in avans. Cei care calatoresc in spatiul Schengen si au doar bagaj de mana, pot veni cu 40 de minute inainte de zbor. Pentru alte destinatii, sau pentru cazul in care aveti bagaj de cala ce trebuie predat, este important sa va prezentati la aeroport cu 2 ore inaintea decolarii. Calatorii isi pot efectua check-in-ul online, dar si la aeroport. Aceasta optiune, insa, este mult mai costisitoare.
Zborul
Fiecare pasager are aceleasi drepturi si obligatii la bordul avioanelor. Transportarea dispozitivelor electronice la bord este permisa, insa doar cu respectarea unor reguli specifice. Este necesara o documentare atenta asupra utilizarii dispozitivelor pe toata durata calatoriei sau a folosirii echipamentelor audio-video si a altor servicii puse la dispozitie la bordul aeronavelor.
Mesele pe parcursul zborului sunt oferite de compania aeriana doar la anumite clase sau pe unele rute, in functie de operatorul ales. La rezervarea unui zbor, se poate verifica daca masa este inclusa in pretul biletului si daca aveti posibilitatea de a opta pentru un meniu la alegerea dumneavoastra.
Foarte multe companii aeriene nu accepta transportul alimentelor procurate din alte parti la bordul avionului, asadar inainte de a include produse alimentare in bagajul de mana, este indicat sa va documentati in privinta regulilor tarilor de destinatie sau tranzitate.
Aterizarea
Pasagerii vor fi indrumati de personalul companiei aeriene catre autobuze de transfer sau in directia terminalului, imediat dupa aterizarea avionului. Aici se vor efectua controale de vama si se vor verifica vizele pasagerilor.
Imediat ce aceste formalitati sunt indeplinite, pasagerii sunt directionati catre zona in care se efectueaza ridicarea bagajelor de cala. Bagajele apar pe o banda rulanta, asadar fiecare persoana are obligatia de a-si recunoaste bagajul dupa semne specifice, precum aspect si etichete.
Daca alegeti un zbor cu cel putin o escala, companiile aeriene se vor ocupa de transferul bagajelor intre aeronave. Bagajul de cala este ridicat de pasageri doar in momentul in care acestia ajung la destinatia finala.
Ce este un zbor charter?
Zborurile charter pot fi definite drept curse aeriene operate de touroperatori catre destinatii de vacanta foarte cunoscute si frecventate, in conformitate cu un orar de zbor ce se poate schimba in functie de perioada.
Cursele charter pot fi puse la dispozitie de touroperatori ca segment al pachetului touristicce include atat masa, cazare si transfer, cat si ca optiuni individuale de alte servicii turistice.
Biletele de avion de tip charter sunt disponibile, in cele mai multe cazuri, cand touroperatorii nu au vandut toate locurile catre o anumita destinatie. Aceste locuri sunt oferite catre pasageri cu un cost mai mic, in regim “last minute”. Pretul final al biletelor de avion este mult mai mic fata de rezervarea in regim normal a zborurilor cu un operator aerian de linie.
Zboruri directe cu opriri
Fata de cursele cu escala, zborurile directe care implica opriri sunt conditionate de nevoia de realimentare a avionului. Pasagerii sunt debarcati pentru propria siguranta si ghidati catre culoarele de tranzit sau salile de asteptare din aeroporturi pentru un timp scurt, pana cand aeronava este gata de plecare. O realimentare a avionului dureaza in jur de 45 minute, iar in aceasta perioada pasagerilor avionului nu le este permis sa paraseasca aeroportul.
Zborurile directe sau cu escala?
Daca alegeti o cursa pe baza tarifului perceput pentru biletul de avion, va recomandam sa luati in vedere si zborurile cu escala, chiar daca acestea nu ofera la fel de multe avantaje ca o cursa directa pana la destinatie. Calatoriile cu escala pot avea un pret mai avantajos, iar singurul inconvenient este ca durata cursei este mai mare, luand in considerare si timpul petrecut in aeroporturi, intre zboruri.
In alegerea zborului catre destinatia dorita, aveti in vedere si distanta la care se afla aeroportul fata de oras. Alegerea unui zbor al unei companii de linie, cu escala, se poate dovedi mai avantajoasa fata de o calatorie directa cu un operator low-cost ce aterizeaza pe un aeroport aflat la distanta mare fata de destinatia dumneavoastra.
Programele de fidelizare oferite de companiile aeriene de linie reprezinta un avantaj considerabil atat pentru transportatori, cat si pentru pasageri, cei din urma bucurandu-se de anumite facilitati, oferte de pret sau promotii pentru bilete de avion.
Pasagerii care calatoresc des cu avionul sunt incurajati sa se inscrie intr-un program de fidelizare. Programele sunt gratuite si inscrierea se poate face prin contactarea companiei sau sunand la Serviciul Clienti.
Cei mai multi operatori aerieni detin propriile programe asociate aliantelor Star Alliance, Sky Team si One World. Daca doriti sa calatoriti cu liniile Lufthansa, Brussels Airlines sau SAS, contul dumneavoastra va face parte din programul Miles & More.
De obicei punctele din programul de fidelizare sunt obtinute pentru zborurile efectuate sau daca folositi serviciile partenerilor programului. Detinerea unui card de fidelizare va da posilitatea de a intra in saloanele VIP de asteptare sau de a va alege locurile in avion.
Retineti!
In cazul in care sunteti deja membru al unui program de fidelizare, furnizati acest detaliu pe parcursul efectuarii rezervarii sau imediat dupa finalizarea procesului de rezervare online.
Dupa ce pasagerii si-au facut check-in-ul si controlul de securitate a fost finalizat, acestia sunt directionati catre sala de asteptare. Din acest loc se va realiza imbarcarea la bordul aeronavei.
Fiecare zbor are alocata o poarta de imbarcare, de unde pasagerii sunt transportati in aeronava cu un autobuzspecial sau cu un avion de mici dimensiuni, in functie de facilitatile si dotarile prezente in aeroport.
Personalul aeroportului este responsabil cu anuntarea pasagerilor despre momentul in care incepe imbarcarea, ghidandu-i, de asemenea, catre zonele de interes.
Imbarcarea cu prioritate
La imbarcare au prioritate adultii cu copii, femeile insarcinate si persoanele cu dizabilitati. De acest serviciu beneficiaza si pasagerii de la clasa intai/ business sau cei care fac parte din programe de loialitate.
Imbarcarea cu prioritate este perceputa in mai multe moduri, in functie de compania aeriana. Unii operatori garanteaza acest serviciu pana cand pasagerii intra in autobuzul aeroportului, urcarea la bordul avionului realizandu-se in mod normal – locul rezervat nu poate fi contestat.
Serviciul de imbarcare cu prioritate este disponibil inclusiv pentru rezervarile efectuate prin infotour.ro.
Blocarea locurilor in avion
Companii aeriene low-cost
Cu toate ca deseori, operatorii aerieni low-cost nu accepta blocarea locurilor la bordul aeronavei, aceasta optiune este disponibila in schimbul unui tariffsuplimentar. In general, locurile din avioanele companiilor low-cost se ocupa de pasageri in ordine aleatorie.
Daca vreti sa aflati mai multe detalii despre acest aspect sau doriti sa blocati un loc in aeronava unui operator aerian low-cost , contactati Serviciul Clienti la 0759.015.980.
Companii aeriene de linie
De regula, companiile aeriene de linie permit blocarea locurilor in avion.Cu toate acestea, serviciul nu este pus la dispozitiepentru toate zborurile.
Blocarea locurilor se face in regim gratuit, apeland la Serviciul Clienti. Un consultant infotour.ro va va oferi atat suport cat si informatiile necesare, astfel incat sa luati cea mai buna decizie in ceea ce priveste calatoaria dumneavoastra.
Luati in vedere faptul ca linia aeriana are dreptul de a modifica locul unui pasager din considerente de securitate sau din alte motive importante pentru o calatorie desfasurata in cele mai bune conditii.
In cazul in care locul din aeronava nu a fost desemnat in momentul in care s-a realizat rezervarea, acest lucru se poate remedia la biroul de check-in din aeroport.
Retineti!
Din motive de securitate, nu toate locurile din avion pot fi ocupate. Acest lucru este valabil atat la companiile aeriene de linie, cat si la cele low-cost. In general, locurile care se afla langa iesirile de urgenta si in proximitatea cabinei pilotilor raman libere.
La anumiti operatori aerieni, aceste locuri sunt marcate special si pot fi ocupate de pasagerii aeronavei doar daca personalul de bord isi da acordul. De asemenea, doar adultilor le este permis sa stea pe scaunele in cauza.
Chiar daca locurile alaturate reprezinta cea mai buna varianta de zbor pentru o trecere mai rapida a timpului sau pentru sportul moral al unei persoane careia ii este frica de calatoria cu avionul, gasirea unor locuri unul langa altul este destul de dificila. Au existat cazuri chiar si de parinti cu copii care au stat pe locuri dispersate, daca nu au facut rezervarile locurilor in avans, in momentul rezervarii.
Rezervarea locurilor se poate face online, in conformitate cu normele fiecarei companii aeriene. Unele pot percepe tarife suplimentare pentru solicitarea de locuri alaturate. In acelasi timp, rezervarea locurilor in avans implica uneori costuri, in functie de scaunele dorite la bordul aeronavei (loc la fereastra, locuri in partea din spate sau din fata a cabinei, locuri ce dipun de spatiu suplimentar pentru picioare, locuri prioritare pe primele randuri). Este indicat sa faceti aceasta rezervare in avans si sa verificati ocazional situatia locurilor.
Daca nu ati reusit sa faceti rezervarea locurilor in avans, discutati cu agentul de imbarcare la aeroport si rugati-l sa va ofere locuri cat mai apropiate de cei cu care alegeti sa calatoriti. Puteti cere ocuparea unui loc ramas liber in cazul in care acesta exista, sau in cazuri exceptionale, sa discutati cu un alt pasager pentru realizarea unui schimb de scaun in aeronava.
Se poate verifica situatia locurilor si cu 24 ore inaintea unui zbor. De multe ori apar locuri disponibile daca anumiti pasageri anuleaza calatoria.
Avand in vedere ca in timpul sarbatorilor pasagerii aeronavelor calatoresc in grupuri mari, in aceasta perioada este destul de dificil sa obtineti locuri alaturate. Operatorii aerieni au o strategie ce priveste alocarea locurilor la bordul avionului, in functie de timpul precedent zborului, de costurile solicitate la rezervarea locurilor prioritare sau de statusul pasagerului.
Cateva sfaturi pentru rezervarea unor locuri alaturate in avion sunt:
1. Confirmarea aranjamentelor de scaune la rezervarea biletelor de avion. Nu asteptati pana in ultimul moment sau la check-in.
2. Verificati periodic ca locurile nu s-au schimbat. Este indicat sa analizati harta locurilor si inainte de zbor, deoarece pasagerii pot fi mutati in functie de statut sau in functie de plata anumitor taxe de prioritate. In plus, se pot elibera si locurile celor care isi anunta anularea calatoriei.
3. La achizitionarea biletelor, puteti selecta locul de la fereastra si cel de la margine. Este posibil ca locul din mijloc sa nu fie rezervat si sa ramana mai mult spatiu pentru dumneavoastra, sau, in caz ca se rezerva acesta, persoana respectiva va fi mai mult decat dispusa sa schimbe cu un loc la margine, deoarece locurile din mijloc sunt cele mai putin preferate.
4. Intrebati personalul din zona de securitate a aeroportului daca vi se pot schimba locurile
5. Faceti schimb cu alt pasager (deoarece de multe ori nimeni nu ar prefera sa stea langa copii sau persoane cu handicap)
6. Avand in vedere ca randurile sunt concepute in general cu 3 scaune, daca nu gasiti locuri libere alaturate, incercati sa rezervati locuri la margine, unul in spatele celuilalt si mai ales evitati locurile din mijloc – pentru acelea este cel mai greu de facut schimb.
7. Daca este foarte important sa stati langa partenerul de calatorie, verificati foarte atent care sunt locurile inainte de a rezerva. Este indicat sa va asigurati ca exista locuri libere langa dumneavoastra.
8. Daca nu puteti rezolva aceasta situatie online, la rezervare, puteti apela Serviciul Clienti pentru a face o cerere pentru locuri alaturate. Este posibil ca la o cerere telefonica si inregistrata, linia aeriana sa deblocheze anumite locuri adiacente.
9. Rezervati mai mult timp pentru aeroport. Cu cat este mai tarziu, iar angajatii liniei sunt stresati cu ora decolarii, cu atat nu va vor acorda asistenta de care aveti nevoie. Daca ajungeti mai devreme, veti spori sansele de a discuta si convinge un membru al personalului sa va ofere alte locuri mai convenabile.
La bord, pasagerii au obligatia de a respecta regulile companiei aeriene cu care calatoresc, dar si reguli de bun simt si conduit, astfel incat calatoria sa se desfasoare fara impedimente.
Echipajul aeronvei si responsabilitatile personalului de bord
In ceea ce priveste importanta, prima persoana la bordul aeronavei este in permanenta pilotul. Urmeaza apoi copilotul si insotitorii de bord (stewarzi sau stewardese). In cazul anumitor avioane, in cabina de pilotaj se afla si o a treia persoana, respectiv inginerul de zbor. Locul acestuia, in prezent, este luat din ce in ce mai frecvent de tehnologie, respective computerele aflate la bord.
In avioanele de mari dimensiuni care opereaza pe rute mai lungi se afla si un sef de cabina, responsabil cu starea generala a echipajului din cabina de pilotaj.
Principala responsabilitate a insotitorilor de zbor este sa asigure siguranta pasagerilor. Retineti ca servirea pasagerilor nu este o responsabilitate de prima mana a stewardeselor. Contrar aparentelor, insotitorii de zbor se ocupa de multe aspecte ce tin de functionarea in conditii de siguranta a avionului : ei se ocupa de controlul echipamentelor de salvare de la bordul aeronavei, se asigura ca scaunele pasagerilor sunt complet functionale, ca toate conditiile de acordare a primului ajutor sunt permanent intrunite, etc. De-abia dupa aceste formalitati sunt indeplinite, personalul de la bordul avionului se ocupa de pasagerii cursei, servind bauturi si mese etc.
Mesajele din timpul zborului – securitatea la bord
Inainte de inceperea cursei, respectiv a decolarii avionului, pasagerii au parte de un instructaj ce vizeaza siguranta in timpul zborului. Va recomandam sa luati in considerare mesajele imparasite de personalul aeronavei chiar daca ati mai calatorit cu avionul in trecut, pentru a avea la cunostinta cum sa reactionati in situatii de urgenta. Fiecare aeronava dispune de scaune ce au in dotare beculete de avertizare pentru prinderea centurii de siguranta. Personalul de bord anunta, de asemenea, momentul in care trebuie pusa centura de siguranta, deseori recomandandu-se purtarea ei pe toata perioada cursei.
La interval scurt de la decolarea avionului, pilotul salutepasagerii aeronavei si ofera toate detaliile zborului: distanta parcursa, viteza medie, conditii meteo, orase survolate etc. Pasagerii trebuie sa respecte in orice moment indicatiile de siguranta comunicate de echipajul de bord.
In cazul in care observati comportamente suspecte la alti pasageri sau daca vecinul dumneavoastra de scaun se simte rau, vorbiti in cel mai scurt timp cu insotitorii de bord pentru solutionarea problemei.
In timpul decolarii si aterizarii aeronavei luminile sunt stinse, telefoanele si dispozitivele electronice trebuie, de asemenea, oprite, iar tavile de la scaune sunt rabatate. Obiectele care contin lichide trebuie indepartate in aceasta etapa. De obicei, stewardesele/ stewarzii vor indeparta cestile, paharele sau alte obiecte pentru dumneavoastra.
Retineti ca siguranta zborului si a pasagerilor de la bord depinde de respectarea regulilor de securitate comunicate de personalul de bord.
Mesele in cadrul companiilor aeriene low-cost
La bordul companiilor low-cost, pasagerii nu beneficiaza de mese incluse in tariful biletului de avion. Calatorii pot beneficia de acest serviciu contra-cost.
Mesele in cadrul companiilor aeriene de linie
La operatorii de linie, mesele la bord sunt pregatite in functie de ruta, orele de plecare si de sosire, durata zborului. Astfel, se poate servi mic dejun, gustare, cina sau pranz, plus bauturi.
In cazul zborurilor transoceanice, operatorii aerieni pun la dispozitia calatorilor o gama larga de tipuri de preparate, respectiv vegetariene, fara gluten, pentru copii sau bebelusi, koser etc. Pasagerii isi pot alege tipul de alimente dorit in momentul rezervarii locurilor, online sau prin intermediul Serviciul Clienti.
La clasele intai si business, mesele sunt preparate de bucatari foarte cunoscuti si includ aperitiv, fel principal, desert, bauturi, fiecare tip de mancare fiind servit in vesela de portelan. Informatii detaliate despre serviciile oferite la bord gasiti pe site-urile companiilor aeriene.
Internetul din avion este obtinut in doua moduri, fie din spatiu prin conectarea aeronavei la sateliti, sau de pe Pamant, prin conectare la turnurile de telecomunicatii.
Retelele transfera date cuprinse de la 3 la 70 Mbps, in functie de tehnologia existentsi de tipul antenelor din fiecare avion. Totusi, se iveste situatia de impartire a benzii, cu toti pasagerii in cabina avionului dar si cu alte avioane existente in spatiul aerian. Cu o presupunere conform careia o aeronava nu se indeparteaza de zona acoperita de servicii, furnizorii vor mentine conexiunea inca din momentul in care decoleaza avionul si pana la aterizarea acestuia. Prin intermediul antenei montate pe avionsemnalul parcurge 35000 km de la Pamant si inapoi intr-o secunda. Problema ce poate aparea este mentinerea conexiunii in stratosfera, cand avionul atinge viteza de aproape 900km/h. Cea mai revolutionara tehnologie impune montarea antenelor pe aeronava, in partea de jos, comunicand astfel cu o retea ce cuprinde 160 turnuri de telecomunicatii.
Aceste situatii determina o solicitare a unor tarife mai mari pentru serviciul de internet la bordul avioanelor, insa pasagerii nu pot avea garantia unei conexiuni bune. Exista, intr-adevar, multi oameni care platesc sume considerabile pentru a rezolva probleme ce tin de business. Aspectul pozitiv consta in faptul ca tehnologia avanseaza datorita cererii mare, asadar existentinternetului devine indispensabila pe rute domestice, dar si international. Din ce in ce mai multi operatori aerieni militeaza servicii de internet WiFi gratuite, necesare pentru a face fata competitiei.
Cei mai mari provideri de internet sunt Gogo (American, Virgin America, Delta, Alaska Airlines, Air Canada), Row44 (Norwegian), Panasonic Avionics (United Airlines, Aer Lingus, Air Berlin, Lufthansa, SAS, Turkish), OnAir (Aeroflot, Emirates, Iberia, Qatar, TAP).
Doar 8 linii aeriene ofera WiFi gratuit la bordul aeronavelor. Acestea sunt Emirates, JetBlue, Norwegian, Turkish Airlines, Air China, Philippine Airlines, Hong Kong Airlines si Nok Air. Exista operatori aerieni care ofera servicii de acest tip in schimbul tarifelor suplimentare, doar in anumite avioane sau doar pentru pasagerii care au ales clase tarifare specifice, respectiv Clasa Business.
Pe toata durata zborului, pasagerii pot folosi echipamente audio-video oferite la bordul avionului. Ele se gasesc in general pe spatele locului din fata dumneavoastra, manualele de utilizare fiind disponibile in buzunarul scaunului. In cazul in care intampinati vreo problema, puteti oricand solicita ajutorul personalului aeronavei.
In cazul in care pasagerii utilizeaza dispozitive audio-video proprii, acestia trebuie sa se asigure ca folosirea lor este permisa pe durata zborului. La decolarea si aterizarea avionului, oprirea echipamentelor este obligatorie.
Dispozitivele electronice pot fi aduse la bordul avionului, insa anumite reguli trebuie respectate.
Retineti!
• la decolare si la aterizare toate aparatele electronice trebuie oprite;
• in timpul zborului puteti folosi fara probleme dispozivele electronice (MP3 player, telefon, laptop etc.);
• chiar daca puteti include in bagajul de mana aparate precum placa de par, uscator etc., acestea nu pot fi folosite in timpul zborului;
• in timpul controlului de securitate de la aeroport, pasagerii trebuie sa depuna separat in tavile speciale aparatele electrice si electronice din bagajul de mana;
• folosirea aparatelor electronice in timpul zborului nu trebuie sa produca disconfort celorlalti pasageri.
Fumatul la bordul avionului este strict interzis pentru pasageri conform regulilor tuturor operatorilor aerieni, avand in vedere pericolele la care pot fi supuse aeronavele sau conditiile de sanatate ale celorlalti pasageri, nefumatori.
Fumatul a fost interzis inca din anii ’90. Conform reglementarilor FAA (Administratia Federala de Aviatie), fumatul de tigari, sau orice altceva care produce fum sau flacara este strict interzis la bordul aeronavelor. In ceea ce priveste aeroporturile, fumatul se permite doar in spatiile special amenajate, respective zone dedicate si semnalizate pentru aceasta activitate.
Totusi, nu exista vreo regula oficiala in legatura cu tigarile electronice, aceasta decizie fiind luata de fiecare operator aerian in functie de normele si regulile sale. In aproape toate aeroporturile de pe teritoriul Marii Britanii tigarile electronice sunt complet interzise, insa exista o exceptie, Heathrow acceptand folosirea lor.
In conformitate cu declaratiile oficiale, transportarea dispozitivelor de “vapat” in bagajul de mana este permisa doar cu o singura conditie, respectiv sa nu arate intr-un mod suspect, precum grenade, cutite, etc. Utilizarea acestor dispozitive este interzisa la bordul avionului.
Se recomanda inchiderea dispozitivului si scoaterea bateriei, toate accesoriile fiind plasate in cadrul bagajului de mana, alaturi de alte dispozitive, precum laptop. Nu este acceptat transportul dispozitivelor de vapare in bagajul de cala sau incarcarea lor in interiorul aeronavelor.
Va recomandam sa va informati inainte de calatorie de serviciile oferite de fiecare aeroport din itinerariu, fapt ce va va ajuta in organizarea excursiei dumneavoastra conform preferintelor.
Clientii infotour.ro pot oferi un feedback in privinta companiilor aeriene. Opiniilepasagerilor reprezinta o sursa importanta de informatii referitor la calitatea serviciilor puse la dispozitie de operatorii aerieni si pot ajuta alti vizitatori ai platformei noastre in alegerea transportatorului aerian potrivit necesitatilor lor.
Fiecare comentariu adaugat de pasageri are un aport considerabil in evaluarea liniei aeriene. Orice categorie este evaluata de la 1 la 6, unde 1 reprezinta cea mai mica nota. Sistemul nostrumadauga automat notele corespunzatoare serviciilor printr-o efectuare a mediei acestora.
Caracteristicile evaluate:
• Punctualitatea - Pasagerii pot evalua respectarea orelor de plecare si sosire.
• Personalul - Evaluarea generala a companiei aeriene este influentata de serviciul pus la dispozitiede personal.
• Conexiuni - Pasagerul poate oferi o evaluare a reteleide transport in functie de destinatii, zboruri de legatura sau timpul de asteptare intre curse.
• Tariful biletului - Elementul cel mai important in evaluarea costurilor raportate la calitatea serviciilor este tariful unui bilet de avion. Compania aeriana poate include in tariful biletului transportul gratuit al bagajelor sau mese gratuite.
• Confort - Turistii pot evalua in termeni de confort echipamentele aeronavelor, spatiul la bordul aeronavelor, accesul la serviciile suplimentare, precum programe audio-video, ziare, accesorii, echipamente de dormit, toalete etc.
• Bagajul - Un alt element important in evaluarea companiilor aeriene este transportul bagajelor. Fiecare companie aeriana stabileste limitele privind greutatea, numarul si dimensiunea bagajelor. De exemplu, majoritatea operatorilor low-cost taxeaza suplimentar transportul bagajelor, iar limitele de greutate sunt mai mici.
• Mesele - Calitatea preparatelor servite la bord este obiectul evaluarii pasagerilor. Mesele gratuite sunt servite pe zborurile operate de companiile de linie, iar companiile aeriene low-cost ofera gustari in schimbul unor taxe aditionale.
Zonele duty-free (DFZ) reprezinta zone delimitate care gazduiesc marfa adusa din strainatate fara costuri de import, pentru export ulterior sau prelucrare. Taxele sunt platite pentru aceste produse doar in cazul in care ele sunt repuse la vanzare in piata locala.
Magazinele de tip duty-free nu au obligatia de a plati anumite impozite si taxe, atat locale cat si nationale, daca obiectele sunt comercializate pentru pasagerii aeronavelor care vor calatori cu acestea afara din tara. Autoritatile locale iau decizia in legatura cu produsele ce indeplinesc criteriile de vindere fara taxe vamale, modul in care acestea se vor comercializa si planul dupa care se calculeaza costurile sau valoarea de innapoiere a taxelor.
Magazinele duty-free sunt disponibile in zonele internationale ale aeroporturilor, porturi, gari, zone de frontiera. Se pot gasi bunuri duty-free si la bordul aeronavelor sau ale navelor.
Saloanele VIP si lounge-urile sunt disponibile gratuit pasagerilor care:
• calatoresc la clasa intai;
• fac parte dintr-un program de loialitate;
• calatoresc la clasa intai cu o companie aeriana membra a unei aliante.
Ceilailti pasageri pot intra in saloanele VIP contra-cost, prin achitarea unei taxe aditionale la aeroport.
Ce gasiti in lounge sau in salonul VIP:
• spatii de odihna
• scaune confortabile
• acces la echipament multimedia
• o zona separata de restul incaperii unde va puteti odihni in liniste
• restaurante
• cafenele
• toalete
• alte facilitati (spalatorie, calcatorie etc.)
Calatorii de la clasa intai beneficiaza de prioritate la debarcare, asadar ajung in aproximativ jumatate de ora intr-un alt avion sau in saloanele VIP.
infotour.ro a adunat pentru dumneavoastra diverse informatii ce vizeaza aeroporturile din jurul lumii. Impresiile despre calatorii sau alte detalii relevante pot reprezenta un real ajutor pentru cei care isi doresc sa ajunga in noi destinatii.
Pasagerii pot nota un aeroport pe o scala de la 1 la 6 in care pot evalua amplasarea, serviciile, confortul oferit, parcarea si cazarea la hotelurile din apropiere.
Locul de amplasare - turistii pot evalua daca aeroportul este situat intr-o zona usor accesibila si daca sunt mijloace de transport pentru a ajunge din orasele apropiate la aeroport.
Semnalizare - Indicatoarele sunt vitale in aeroport. Amplasarea acestora influenteaza in mare masura orientarea pasagerilor pe terminale, astfe incat un sistem bine pus la punct de indicatoare si semne de atentionare poate contribui la degajarea traficului de pasageri pe aeroport, la fluidizarea fluxului de persoane care circula intre terminale si la evitarea ambuteiajelor.
Serviciile - Turistii isi pot spune parerea cu privire la serviciile oferite in aeroport, daca au acces la restaurant, magazine, internet, sali de asteptare special amenajate pentru copii, ghisee de informatii sau de rent-a-car etc.
Check-in - Usurinta efectuarii check-in-ului, daca serviciul este aglomerat etc.
Sala de asteptare - Pasagerii pot evalua cat de confortabila este sala de asteptare, daca ofera toate conditiile necesare in timpul sederii lor in aeroport.
Parcarea - Pentru persoanele care sosesc la aeroport cu masina, parcarea este un element important. Prin sistemul de notare de la 1 la 6 se pot evalua disponibilitatea, distanta pana la terminale, costurile etc.
Hotelul - Multi pasageri considera foarte importanta situarea hotelului in apropierea aeroportului.
Din moment ce nu fiecare calator foloseste parcarea auto sau hotelul aeroportului, ultimele doua categorii nu sunt obligatorii.
Fiecare aeroport international din care efectueaza curse operatori de linie dispune de locuri de parcare. In general, acestea sunt administrate de firme cu capital privat, asadar locurile de parcare sunt puse la dispozitie in schimbul unui tarif suplimentar. Acestea sunt disponibile pe termen lung, scurt sau mediu, in functie de preferinte, costurile fiind diversificate in functie de categorie.
Retineti ca in functie de timpul de parcare, taxa poate scadea sau creste. Pentru parcari mai lungi, tariful este mai mic. Costurile se pot afla de pe website-ul aeroporturilor.
Unde trebuie sa mergeti dupa aterizarea avionului?
Cand aeronava aterizeaza, personalul de bord va va furniza toate informatiile in privinta momentului in care este indicat sa va indreptati catre iesire. Ulterior, veti fi transportat cu autobuzul pe terminalul sosirilor din aeroport, catre poarta de decarcare corespunzatoare.
La sosirea in destinatie vi se va verifica documentul de intentitate sau viza. Puteti iesi de pe terminal urmarind indicatoarele amplasate in aeroport.
Zbor cu escala
In cazul zborurilor cu escala, bagajele sunt de regula transportate de compania aeriana de la un zbor la altul, fara ca pasagerul sa fie nevoit sa se ocupe de acest aspect.
In functie de durata dintre zboruri, pasagerii se indreapta spre poarta de imbarcare a urmatoarei curse sau spre sala de asteptare.