Marea majoritate a calatorilor nu resimte nici o reactie neplacuta la zborul cu avionul, insa exista si pasageri care pot suferi de diverse simptome specifice: rau de miscare, dureri de urechi, stres. In sectiunea aceasta aveti cateva sfaturi generale cu privire la aceste situatii si modalitati de diminuare a efectelor neplacute.
Pentru a avea certitudinea unei calatorii placute si a evita toate pericolele ce pot aparea pe parcursul ei, luati in vedere recomandarile de mai jos:
Inainte de plecare
• asigurati-va ca bagajul nu contine produsesau substante periculoase – verificati lista cu obiecte interzise in bagaj la aeroport;
• tineti sub observatie propriile bagaje, mai ales in locurile aglomerate: mijloace de transport in comun, cozi, terminalul aeroportului;
• documentele, portofelul si alte elemente de valoare trebuie tinute in buzunarele din fata sau in interiorul hainei ori intr-o geanta de umar inchisa, usor de tinut sub supraveghere;
• in cazul in careobservati bagaje nesupravegheate in aeroport sau in alte locuri publice, informati de urgenta politia sau agentii de paza;
• nu acceptati bagaje sau pachete de la straini, daca nu sunteti siguri de continutul acestora;
• purtati la dumneavoastra doar sume de bani care va sunt strict necesare. Va recomandam sa nu calatoriti cu mari sume de bani, bijuterii sau articole de valoare care pot reprezenta tinta unui atac.
In timpul zborului
• bagajul de mana trebuie pus sub scaun sau in locul special amenajat de deasupra scaunului;
• observati iesirile de urgenta pentru a le putea folosi, daca este cazul, si cititi manualul cu instructiuni de securitate plasat in buzunarul scaunului din fata;
• ascultati si priviti cu atentie instructiunile de securitate oferite de personalul de bord;
• in caz de pericol, nu intrati in panica si urmariti calm instructiunile oferite de personalul de la bord.
Retineti!
Daca observati ceva suspect in avion, informati de urgenta insotitorii de bord!
Daca obiectele personale va sunt furate, va rugam sa contactati urgent politia sau consulatul roman din tara respectiva.
Reprezentand o afectiune ce nu trebuie ignorata pe durata unui zbor de inaltime de peste 2500 m, boala de altitudine trebuie luata in considerare atunci cand se organizeaza excursii in zone montane sau in orase ce sunt localizate la nivele ridicate fata de mare. Este posibil sa aveti probleme la altitudini de peste 2500 metri deoarece veti respire o cantitate mai mica de oxygen din aer, iar presiunea atmosferica este mai mica. Boala aceasta apare, in general, dupa 24 de ore de la sosirea intr-o locatie cu altitudini mari, 25% din simptomele usoare observandu-se la cei care calatoresc la altitudini de 2 500 m deasupra nivelului marii si 75% la cei care calatoresc la altitudini de peste 4 500 m deasupra nivelului marii.
Printre simptome, se pot enumera:
• ameteli
• dureri de cap;
• oboseala;
• tulburari de somn;
• indigestie, lipsa poftei de mancare sau varsaturi;
• greata;
• umflarea fetei, bratelor si a picioarelor;
• diaree.
Daca aveti de gand sa mergeti intr-o vacanta la munte, aveti in vedere petrecerea catorva zile pentru aclimatizare. O persoana se familiarizeaza cu o noua clima in 2-4 zile, in aceasta perioada simptomele bolii de altitudine diparand treptat.
Prevenirea bolii de altitudine:
• beti cel putin 4-6 litri de lichid pe zi;
• evitati alcoolul, tutunul, cafeaua, ceaiul si sedativele;
• nu urcati la altitudine mai mare pana cand simptomele nu trec;
• daca simptomele resimtite nu dispar in 48 de ore, consultati de urgenta un medic si coboratila o altitudine mai mica;
• consumati alimente bogate in carbohidrati si evitati alimentele grase;
• nu mancati excesiv cu o zi sau doua inainte de a pleca in excursie la munte.
Va recomandam sa cumparati o polita de asigurare inainte de a merge intr-o excursie pe munte, aceasta acoperind toate costurile unui tratament medical in alta tara.
Inainte de cursa, cu cateva saptamani inainte, pasagerul poate suferi de frica de zbor sau de stres asociat calatoriei. Exista cateva moduri prin care se poate micsora stresul produs de zbor, printe care amintim:
• informati-va din timp in legatura cu procedurile ce trebuie indeplinite la aeroport: check-in, control de securitate, imbarcare etc. Astfel, va veti mentine calmul atunci cand ajungeti la aeroport, stiind exact ce pasi trebuie parcursi pana in momentul in care ajungeti la destinatia dumneavoastra;
• daca aveti posibilitatea, mergeti alaturi de o alta persoana la primul zbor;
• faceti tot posibilul sa ajungeti la aeroport cu cel putin doua ore inainte de ora Astfel, veti avea suficient timp sa va familiarizati cu atmosfera din aeroport. aveti grija ca detaliile in ceea ce priveste bagajele sau alte aspecte ale calatoriei sa fie puse la punct, astfel incat ziua precedentcursei sa fie cat mai relaxata.
• in timpul cursei cu avionul, incercati sa va luati mintea de la griji sau probleme; In aceasta situatie va poate ajuta o carte sau alte obiecte de divertisment, acceptate la bordul avionului;
• in cazul in care frica de zbor este accentuata si produce probleme in ceea ce priveste sanatatea, va recomandam sa vedeti un medic inainte de a pleca in vacanta. Calmantele sau sedativele usor pot fi prescrise pentru ameliorarea simptomelor intampinate;
Avand in vedere diferentele de presiune intalnite pe durata zborului, pot aparea dureri de urechi care devin acute mai ales la aterizarea avionului. Pasagerii cu stare buna de sanatate nu sufera de aceasta afectiune in general, insa cei care au diverse probleme respiratorii pot suferi de anumite stari neplacute.
Calatorii cu sinusuri, urechi sau nari inflamate trebuie sa consulte doctoral pentru a avea garantia ca zborul ales nu va accentua afectiunile de care sufera.
Incercati din cand in cand sa cascati si sa inghititi. O alta modalitate de a calma durerile este sa suflati aer din plamani in timp ce va tineti ferm de nas. Unii pasageri prefera sa consume guma de mestecat sau sa utilizeze picaturi nazale.
“Jetlag” reprezinta perturbari care tin o anumita durata de timp, suferite in special de calatori care trec de la un fus orar la altul, in zborurilor lungi. Aceasta conditie este definita de:oboseala accentuata, irascibilitate, dureri de cap, putere scazuta de concentrare, dar si dificultate temporara de adaptare la ritmurile diurn/ nocturn din noul oras, pasagerii find mai active in timpul noptii si avand stari de somnolenta pe percursul zilei.
Cei care simt jetlag-ul sunt in principal cei care calatoresc din partea vestica in cea estica, organismal adaptandu-se mult mai greu la pierderea orelor din sistemul diurn, fapt ce se intampla frecvent in deplasarile descriesmai sus.
Sfaturi pentru cei care calatoresc de la est la vest
• incercati sa nu dormiti in timpul zborului;
• daca este posibil, faceti miscare in timpul zborului ridicandu-va de pe scaun la fiecare 30 de minute;
• consumati alimente bogate in proteine (carne, branza, oua, leguminoase etc.);
• cu cateva zile inainte de calatorie, incercati sa va adaptati la ora din locul de destinatie: mergeti la culcare mai tarziu decat de obicei;
• daca este posibil, alegeti un zbor care are plecare la pranz;
• planificati-va intalnirile din locul de destinatie pentru dimineata devreme, cand organismul dumneavoastra va fi foarte odihnit;
• daca resimtiti o stare de oboseala imediat dupa aterizare, incercati totusi sa nu dormiti pana seara.
Sfaturi pentru cei care calatoresc de la vest la est
• incercati sa dormiti in timpul zborului;
• consumati alimente bogate in carbohidrati (fructe, legume, paste fainoase);
• cu cateva zile inainte de calatorie, adaptati-va treptat organismul la noul regim diurn: mergeti la culcare mai devreme decat de obicei;
• evitati sa luati somnifere. Puteti folosi in schimb remedii naturale pentru insomnie: ceaiuri, lapte cald etc.;
• planificati toate intalnirile din locul de destinatie pentru a doua parte a zilei, spre seara, atunci cand organismul dumneavoastra va fi in forma maxima.
Sfaturi generale
• evitati consumul de alcool pentru ca deshidrateaza corpul si induce o stare generala de oboseala;
• consumati lichide inainte si in timpul zborului;
• ajustati-va ceasul la fusul orar din zona in care calatoriti;
• incercati sa va adaptati la orele de somn si de trezire din tara respectiva;
• in primele zile de la sosire, evitati activitatile fizice si psihice obositoare;
• petreceti cat mai mult timp in aer liber la scurt timp dupa sosire;
• daca trebuie sa va administrati medicamente la ore fixe, consultati medicul inainte de plecare.
Neplacerile simtite de calatori pe durata calatoriei cu avionul apar in general la scurt timp dupa ce aeronava decoleaza.
Ce puteti face pentru a evita raul de miscare?
• nu este recomandati sa calatoriti cu stomacul gol, asadar mancati ceva inainte de a urca in avion;
• pastrati mesele de dinainte de calatoriefie usoare. Eeste recomandat sa evitati pe cat posibil alimentele grele, cu mare continut de grasimi;
• pe durata zborului, consumati gustari frugale;
• nu consumati bauturi bogate in cofeina inainte de zbor, precum cafea, ceai cu cofeina. Excpetie nu fac alcoolul si tigarile;
• luati o doza de vitamina B1, ce are un aport considerabil in ameliorarea simptomelor intalnite in raul de miscare. Includeti in alimentatie si alimente care contin vitamin B1: cereale, peste, legume verzi, fainoase, fructe;
• un remediu foarte bun pentru ameliorarea raului de miscare este reprezentat de ghimbir. Acesta se poate consuma in diferite forme, ca atare sau drept ceai.
• in cazul in care exista posibilitatea, optati pentru un loc deasupra aripii, la fereastra, unde turbulentele se resimt mai putin fata de alte zone ale avionului.
Persoanele in varsta
Prin persoane in varsta intelegem pasageri cu varsta trecuta de 60 de ani.
Companiile aeriane low-cost: unicul beneficiu oferit este prioritatea la imbarcare.
Unele companii aeriene de linie pun la dispozitia seniorilor reduceri si anumite servicii de ingrijire. In functie de operatorul aerian, aveti posibilitatea de a cere ajutor la realizarea check-in-ului in timpul zborului sau in aeroporturile de tranzitie.
Persoanele care sufera de mobilitate reduse sau de diverse boli pot apela la serviciul ce ofera un scaun cu rotile pentru transferurile din aeroport.
Rezervarea unui bilet de avion
Pe durata realizarii rezervarii sau imediat ulterior, este necesara o notificare ce prezinta nevoia de ingrijire corespunzatoare. In cazul in care biletul a fost rezervat online, apelati Serviciul Clienti pentru a va informa in legatura cu toate conditiile puse la dispozitie de operatorul aerian pentru a evita neplacerile inainte de imbarcare.
Atentie!
• tarifele de transport aerian sunt adaptate in mod corespunzator tipului de serviciu de care au nevoie persoanele in varsta;
• se recomanda ca persoanele in varsta sa ajunga la aeroport mai devreme pentru efectuarea check-in-ului si solutionarea problemelor administrative;
• persoanele in varsta trebuie sa ceara sfatul medicului cu privire la contraindicatiile posibile si la medicatia adecvata in timpul zborului;
• pentru a evita neplacerile cauzate de aerul conditionat rece, persoanele in varsta ar trebui sa fie imbracate corespunzator;
• este recomandat sa se efecteze exercitii simple, schimbarea frecventa a pozitiei si consumarea unei cantitati adecvate de lichide in timpul zborului - acest lucru va reduce riscul aparitiei trombozei.
Pasagerii supraponderali
Operatorii aerieni nu specifica o limita in ceea ce priveste greutatea pasagerilor. Daca vreti totusi sa aflati cat de comod este scaunul de la bordul aeronavei, contactati Serviciul Clienti. Este necesara o documentare in privinta modelului de avion ce va opera cursa si a latimii scaunelor din dotare. Daca un pasager are o masa corporala mai mare, se poate rezerva un scaun suplimentar printr-un apel la Serviciul Clienti.
infotour.ro nu pune la dispozitia pasagerilor serviciul de rezervare online doua bilete de avion pe un singur nume. In acest caz, apelati Serviciul Clienti si discutati cu unul dintre consultantii nostri.
O rezervare pentru doua locuri este realizabila doar in cazul in care exista scaune disponibile in avion. Companiile aeriene low-cost solicita plata tarifului integral pentru cele doua locuri in timp ce cele de linie, de obicei, pun la dispozitie reduceri in ceea ce priveste locul suplimentar. Pentru companiile aeriene de linie, pasagerul are obligatia de a plati doar costul transportului, fara taxe si impozite.
Cei care vor sa zboare la clasa business trebuie sa aiba in vedere ca, din anumite considerente tehnice, rezervarea a doua locuri unul langa celalalt in avion nu este posibila. Intr-o astfel de situatie, cea mai buna solutie pentru pasageri este rezervarea a doua locuri la clasa economic.
Mai mult, persoanele inalte pot, in general, sa rezerve un scaun ce dispune de spatiu suplimentar pentru picioare.
Persoanele cu handicap
Calatorii care sufera de handicap beneficiaza de dotari corespunzatoare pe durata calatoriilor, atat in aeroporturi cat si in aeronave.
Majoritatea serviciilor si o gama larga de facilitati sunt gratuite. Mai jos, puteti gasi cele mai importante informatii despre zboruri. Informatii detaliate cu privire la transportul persoanelor cu handicap gasiti pe site-ul companiei aeriene care efectueaza zborul.
Toate echipamentele de care pot beneficia pasagerii cu handicap sau cu mobilitate redusa trebuie sa respecte Regulamentul UE nr.1107/2006 din 5 iulie 2006 privind drepturile pasagerilor cu handicap si mobilitate redusa.
Servicii oferite pentru persoanele cu handicap:
• asistenta in imbarcare si debarcare;
• asistenta la transportul bagajelor;
• asistenta la efectuarea check-in-ului;
• posibilitatea de inlocuire a unui scaun cu rotile.
O persoana cu handicap care calatoreste singura trebuie sa fie capabila de urmatoarele:
• utilizarea independenta a toaletei;
• poate mananca singura;
• isi poate lua singura medicatia;
• poate utiliza o masca de oxigen.
Daca pasagerul nu indeplineste punctele mentionate in randurile de mai sus, acesta necesita insotirea de catre o persoana de peste 16 ani impliniti, in conditii de sanatate optime atat la nivel psihic, cat si din punct de vedere fizic.
Un certificat necesar poate oferi garantia ca pasagerul este capabil sa calatoareasca, in cazurile de mai jos:
• in cazul unui handicap la nivel psihic, atunci cand calatorul nu este insotit de un alt individ;
• daca sanatatea pasagerului sau/si gradul invaliditatii are un nivel progresiv sau stabil;
• pentru posibilitatea transportului in ceea ce priveste seringile sau produsele medicamentoase, lichide sau solide;
• in cazul unei boli sau a unei operatii suferite recent;
Certificatul de sanatate semnat si completat de organul medical este obligatoriu la imbarcare. Consultantii de la Serviciul Clienti pot furniza toate informatiile de care aveti nevoie in legatura cu regulile care privesc certificatele medicale. Unii operatori aerieni pun la dispozitie reduceri pentru cei care sufera de handicap.
Atentie!
• din motive ce privesc siguranta pasagerilor, operatorii aerieni au limite clare in ceea ce priveste numarul indivizilor cu handicap acceptati la bordul avionului (intre 3 si 5 persoane, in functie de durata si companie). Este foarte important ca pasagerul sa comunice stare sa de sanatate inainte de imbarcarea in aeronava si in cazurile in care este necesar, o persoana poate insoti calatorul pana la poarta de imbarcare;
• Avand in vedere regulile in ceea ce priveste securitatea, calatorilor cu handicap nu le este permisa ocuparea unor locuri in aeronava (de exemplu la iesirile de urgenta);
• inainte de plecare, persoanele cu handicap ar trebui sa consulte opinia medicului despre posibilitatea de a calatori.
Aveti in vedere urmatoarele privind compania aeriana:
• anuntati compania aeriana cu 48 de ore inainte de plecare cu privire la starea de sanatate a pasagerului;
• existenta la bordul avioanelor a dotarilor pentru persoanele cu handicap;
• consultati informatiile cu privire la imbarcarea in avion;
• cereti informatiile cu privire la necesitatea de a furniza oxigen si/sau transportatul medicamentelor etc.
Transportul cu scaune cu rotile
Unii transportatori aerieni ofera posibilitatea de transport al propriului scaun cu rotile. In cazul in care dimensiunile de scaun nu se incadreaza in limitele companiei aeriene, el va fi luat drept bagaj de cala.
Atentie!
In cazul in care calatorul vrea sa calatoreasca cu scaunul propriu cu rotile, dimensiunile si greutatea acestuia trebuie declarate. In cazul unui scaun de tip electric, anumite companii aeriene pot refuza imbarcarea lui, el fiind vazut ca bagaj de cala.
Pentru scaunele cu rotile care au mod de functionare cu baterii, toate caracteristicile lui, alaturi de starea bateriilor in ceea ce priveste functionarea, trebuie declarate astfel incat sa fie evitate scurgerile pe durata zborului.
Operatorii aerieni permit transportul in mod gratuity a scaunului cu rotile, a bastoanelor si a carjelor medicale.
Daca pasagerul cere acest lucru, i se va oferi in regim gratuit, la aeroport, un scaun cu rotile. In cazul in care cererea este data anterior, calatorul este intampinat la aeroport, intr-o sectiune de asistenta.
Pentru obtinerea detaliilor complete in ceea ce priveste anumiti operatori aerieni si regulile transportului indivizilor care sufera de handicap, se recomanda apelarea Serviciului Clienti.