La poalele dealului Montjuic, in cartierul Sants – Montjuic, se intinde una dintre cele mai importante si mai mari piete ale orasului Barcelona, Piata Spaniei (Placa d’Espanya), construita special pentru a gazdui Expozitia Internationala din anul 1929.
Situata la interserctia celor mai mari artere de circulatie ale orasului – Gran Via de les Corts Catalanes, Avinguda del Parallel, Carrer de Tarragona si Carrer de la Creu Coberta, piata a fost proiectata in anul 1915 de catre arhitectul Josep Amargos si construita apoi in anul 1929, chiar in locul unde s-au desfasurat de-a lungul secolelor executarile publice prin spanzurare, acestea fiind ulterior mutate in interiorul citadelei creata de catre Regele Filip al V-lea al Spaniei in anul 1714, fortareata fiind apoi distrusa si inlocuita cu actualul “Parc de la Citadella”.
Cu un an inainte de construirea pietei (1928), primul ministru al Spaniei de la acea vreme, Miguel Primo de Rivera a ordonat distrugerea celor patru coloane realizate in stil ionic si cunoscute sugestiv sub numele de “Cele patru coloane”, ridicate cu 10 ani mai devreme de catre arhitectul catalan Puig i Cadafalch, intruchipand cele patru linii ale steagului catalan, ca parte din actiunile lui de stopare a tuturor insemnelor specifice comunitatii Catalonia.
Centrul pietei este dominat de fantana proiectata de catre arhitectul Josep Maria Jujol, un colaborator al celebrului Antoni Gaudi, iar sculpturile ce o impodobesc au fost create de catre artistul Miguel Blay Fabregas.
De o parte si de alta a bulevardului Avinguda de la Reina Maria Cristina, chiar la intersectia cu Piata Spaniei, se inalta pana la 42 m turnurile gemene cunoscute ca si “Turnurile Venetiene”, construite de catre Ramon Reventos intre anii 1927 – 1929, ca parte din proiectul de remodelare a zonei pentru “Expozitia Mondiala” din anul 1929. De aici se poate ajunge foarte usor la “Fantana Magica”, ce ofera un adevarat spectacol de lumini si la “Palatul National”, de la poalele dealului Montjuic.
La celalalt capat al pietei se remarca “Arenas de Barcelona”, o cladire construita din caramida in anul 1900 in stil neo-mudejar si destinata organizarii luptelor cu tauri. In prezent, serveste ca si un centru comercial, acoperisul sau fiind accesibil publicului oferind cele mai frumoase panorame asupra orasului. Zona din spatele acestei arene era folosita ca si abator si cunoscuta sub numele de “Parc de l'Escorxador” (“Parcul Abatorului”), in perioada anilor 1980 schimbandu-si denumirea in “Parcul Joan Miro”, dedicat celebrului pictor, care si-a lasat amprenta in aceasta frumoasa piata printr-o sculptura viu-colorata, inalta de 22 m – “Dona i Ocell”/”Doamna si Pasarea”.
Placa d’Espanya reprezinta si un important nod de transport, ce serveste cea mai mare parte din zona metropolitana a orasului. Astfel, centrul Barcelonei este situat la o distanta parcursa in doar 10 minute cu autobuzul, iar una dintre principalele statii feroviara – Sants Estacio este amplasta la o distanta parcursa pe jos in 15 minute, de aici pornind o serie de trenuri direct catre aeroport sau catre zona de coasta, cum este cazul orasului Sitges (la doar 35 km de sud-vestul Barcelonei).