Transport Israel

Atunci cand planuiti calatorii in interiorul Israelului, luati in considerare faptul ca de Sabat, adica de vineri de cand apune soarele si pana sambata cand apune soarele, serviciile de transport nu sunt disponibile, exceptie facand Haifa, Nazareth si Eilat. Singura modalitate de a va deplasa in acest interval este cu masina personala sau inchiriata sau cu un taxi.

Transportul public este folosit intens de catre soldati pentru a ajunge de la baza militara la alta, asa ca daca vedeti un autobuz plin de soldati inarmati nu trebuie sa va speriati, deoarece este o situatie obisnuita.

Autobuzul este cel mai comun mijloc de transport din Israel, atat pentru localnici, cat si pentru turisti. Este ieftin, rapid si eficient. Singura problema este faptul ca este foarte dificil sa planificati o calatorie cu autobuzul prin Israel. Exista mai multe companii care efectueaza curse cu autobuzul in Israel, dintre care amintim: Egged – cea mai mare companie din Israel si a doua ca marime din lume, efectueaza curse intre orase, dar si in interiorul acestora; Dan – a doua companie de transport cu autobuzul din Israel, este principalul operator din zona metropolitana Tel Aviv, dar efectueaza curse intercity catre Ierusalim si regiunea Shomron; Metropoline – opereaza curse intercity catre Beer Sheva si Negev, dar si curse suburbane in nordul regiunii Dan, cunoscuta ca partea de sud a regiunii Sharon; Veolia – efectueaza curse in zona Ashdod si Modi’in; Egged Ta’avura – efectueaza curse in nordul regiunii Negev si curse urbane in Netanya, Ashdod si Ashkelon; Superbus - isi desfasoara activitatea in regiunile Ramla si Lod; Nateev Express – opereaza in Netanya si Hadera, precum si in Galileea; Kavim – desfasoara curse urbane in Petah Tikva si Kiryat, dar si in Gush Dan si regiunea Afula; Metrodan – opereaza curse urbane in Beer Shava; Nazareth United Bus Services si Nazareth Travel and Tourism – ambele efectueaza curse in zona Nazareth; Illit – efectueaza curse catre Beitar Illit.

Pretul biletelor de autobuz este mult mai mic decat in multe tari Europene. O calatorie urbana costa in jur de 6.40 NIS in majoritatea oraselor, dar poate costa si 4 NIS in orasele mai mici. In Ierusalim, pretul unui bilet de autobuz valabil pentru o ora si jumatate este de 6.60 NIS. Pretul curselor interurbane nu este reglementat la nivel national, asa ca puteti gasi diferente semnificative de pret intre cursele cu aceeasi lungime. Cea mai scumpa calatorie este intre Haifa si Eilat si costa 80NIS doar dus. Biletele pot fi cumparate direct de la soferi sau de la casele aflate in terminale. Plata cu cardul de credit este acceptata pentru valori mai mari de 22 NIS.

In general, calatoriile in care este necesara schimbarea autobuzului o data sau de mai multe ori pentru a ajunge la destinatie, necesita achizitionarea de bilete separate pentru fiecare segment de drum. In zone precum Haifa, Ierusalim si Tel Aviv s-a implementat un sistem de bilete transferabile, care sunt valide in orice autobuz, dar pe o durata determinata de timp intre schimbarea autobuzului, de una sau doua ore, in functie de oras.

Biletele cu calatorii multiple, la care beneficiati de o reducere de 15-20%, sunt disponibile in variantele de doua calatorii sau calatorie dus-intors. Asa-numitele Kartisiya se pot achizitiona pentru 5 pana la 20 de calatorii cu aceeasi valoare si pentru aceeasi companie de transport.

Biletele valabile o zi intreaga, numite Hofshi Yomi, se pot achizitiona in anumite orase, inclusiv Tel Aviv. Exista o varietate de abonamente lunare, numite Hofshi Hodshi.

Recent a fost implementat un sistem electronic, pe baza de card, numit Rav-Kav. Scopul acestuia este renuntarea la biletele de hartie, dar si integrarea sistemului de plata pentru toate companiile intr-un singur card, simplificand astfel folosirea transportului public. Cardul poate fi incarcat cu ce suma de bani doriti, dar si cu calatorii speciale, pentru cei care vor abonamente lunare sau de o zi. Acest sistem este folosit doar in anumite zone ale Israelului si doar de anumite companii. Un bilet pentru interiorul fiecarei zone costa 6.60 NIS si include schimbari nelimitate ale autobuzelor intr-un interval de 90 de minute. Un bilet care poate fi folosit intre doua zone costa 10.40 NIS si include schimbari nelimitate ale autobuzelor tuturor companiilor de transport intr-un interval de 90 de minute. De exemplu, din Zona 1 fac parte Tel Aviv, Ramat Gan, Giv’atayim, Bnei Brak, Holon, Bat Yam, Rishon LeZion, Petah Tikva, Or Yehuda, Kiryat Ono, Giv’at Shmuel, Ganei Tikva si Yahod, iar din Zona 21 fac parte Herzilya, Ra’anana, Kfar Saba si Hod HaSharon. Printre companiile care au implementat acest sistem se numara Dan, Egged, Metropoline si Kavim. Puteti folosi suma de bani cu care ati incarcat cardul Rav-Kav pentru a calatori cu autobuze de la toate cele patru companii, dar numai in interiorul si intre zonele mentionate.

Pentru informatii suplimentare si pentru planificarea rutei, folositi bus.co.il.

Daca veti alege trenul ca mijloc de transport in Israel, este bine sa stiti ca Liniile Ferate Israeliene efectueaza calatorii cu trenul din Nahariya catre Beer Sheva via Haifa, Tel Aviv si Aeroportul Ben Gurion, dar si curse suburbane care pleaca din Tel Aviv catre Binyamina, Ashkelon, Kfar Sava, Rishon LeZion, Modiin si Bet Shemesh. Mai exista legaturi intre Bet Shemseh si Ierusalim si intre Beer Sheva si Dimona.

Tel Aviv dispune de patru gari, iar Haifa de sase. Trenurile pleaca de 2-3 ori pe ora in perioadele aglomerate si din ora in ora in mod normal. Aceste trenuri circula doar in timpul saptamanii, pana vineri seara.

Puteti circula in Israel si cu taxiul. Pentru acest serviciu exista suprataxe care se adauga pretului calatoriei propriu-zise. De exemplu, daca sunati si chemati un taxi platiti in plus 3.5 NIS, pentru fiecare bagaj platiti 2.90 NIS, pentru ca ati luat un taxi de la aeroport platiti 5NIS. Trebuie sa fiti vigilenti, pentru ca soferii de taxi tind sa le ceara turistilor mai multi bani decat trebuie. Fiti fermi si cereti-le sa porneasca aparatul de taxat, numit moneh, explicandu-le ca doriti sa vedeti cat costa cursa estimativ, chiar daca la sfarsit va puteti intelege la pret. Aveti grija, deoarece soferii de taxi pot deveni violenti daca nu le platiti cat va cer.

Israelul dispune de o retea de drumuri modernizata, care conecteaza toate orasele din tara. Autostrazile sunt numerotate cu doua cifre, iar drumurile nationale cu patru. Indicatoarele rutierele pot fi derutante chiar si pentru localnici, asa ca cel mai bine este sa cereti indicatii daca sunteti confuzi.