Adesea, la vederea unui pod ne intrebam cum de tehnologia a facut posibila construirea unei asemenea structuri. Desi trecem in fiecare zi pe ele, pentru a ajunge dintr-un punct in altul, rareori ne oprim pentru a le admira.
Multe poduri au intrat in istorie datorita utilizarii, localizarii si popularitatii. Pe unele dintre cele mai faimoase poduri din lume va puteti plimba sau catara, insa altele sunt deschise pentru trecatori doar la ocazii speciale.
1. Podul cu Lanturi – Budapesta, Ungaria
Intinzandu-se peste Dunare si unind Buda de Pesta, Podul cu Lanturi este unul dintre cele mai frumoase poduri din Europa. A fost inaugurat in 1849 si a fost primul pod de peste Dunare. Anectote si legende urbane au fost intotdeauna legate de pod. O legenda urbana faimoasa spune ca leii de la ambele capete ale podului nu au limbi, in timp ce o alta spune ca tunelul construit sub Castelul Buda este acolo pentru a oferi protectie podului – au aceeasi lungime, iar podul poate incapea cu usurinta in tunel.
Accesul pietonilor este permis pe pod. Noaptea, privelistile sunt minunate, indiferent de directia in care priviti. Pentru privelisti magnifice va recomandam sa mergeti pana in varful Citadelei si sa priviti in jos, unde veti vedea piata din Buda si intregul pod.
2. Podul Galata – Istanbul, Turcia
Primele planuri pentru constructia unui pod in locul in care se afla Galata au fost puse pe hartie in anul 1502, insa viziunea ambitioasa a lui Leonardo da Vinci nu a fost niciodata pusa in practica. Michelangelo a fost rugat sa proiecteze un pod, insa a refuzat, asa ca ideea de a construi un pod in acel loc a fost amanata. Abia in anul 1845 a fost construit podul Galata. In anul 1863 primul pod a fost inlocuit cu unul din lemn. Un al treilea pod a fost inaugurat in 1875 si pana in 1912 un al patrulea pod a fost construit in acelasi loc. Din pacate, a fost grav avariat intr-un incendiu si abia in 1994 un alt pod a fost construit la doar cativa metri de cel vechi. Toate tururile orasului includ o vizita la acest pod, care este si o pasarela catre vechiul oras Constantinopol.
3. Podul Bosfor – Istanbul, Turcia
Podul Bosfor este unul dintre cele trei poduri din Istanbul care traverseaza Stramtoarea Bosfor, legand doua continente: Europa si Asia.
Podul are un total de opt benzi. Fiecare directie are trei benzi pentru masini, un trotuar si o banda de urgenta. In primii patru ani de la inaugurare pietonilor le-a fost permis accesul, insa astazi, singura posibilitate de a traversa podul mergand pe jos este in luna octombrie, cand in Istanbul se organizeaza un maraton.
4. Tower Bridge – Londra, Anglia
Fiind numit adesea, in mod gresit, London Bridge, acest pod se intinde peste Tamisa si a devenit un simbol al capitalei britanice. Cele doua turnuri ale podului sunt conectate prin doua alei orizontale. Constructia a inceput in anul 1886 si a fost finalizata dupa 5 ani. A fost nevoie de acest pod datorita dezvoltarii legaturilor comerciale dintre East End si Londra.
Aleile, care in trecut aveau o reputatie proasta, de locuri in care stau hotii de buzunare si prostituatele, sunt deschise acum si fac parte din Expozitia Tower Bridge. Privelistile de la inaltime sunt absolut fabuloase si contribuie la popularitatea podului printre turisti.
5. Sydney Harbour Bridge – Sydney, Australia
Cel mai cunoscut loc din Sydney este, fara indoiala, vederea asupra Sydney Harbour Bridge si asupra cladirii Operei. Podul leaga cartierul central cu partea nordica si ofera privelisti dramatice asupra portului. Este locul unde multimile se aduna pentru a vedea artificiile de Anul Nou. Cataratul podului este una dintre cele mai populare activitati pentru cei care viziteaza Sudney. Podul s-a deschis in anul 1932.
Accesul pietonilor este posibil pe ambele parti ale podului. Pilonul sud-estic a fost folosit intotdeauna ca punct panoramic. Tururile ghidate sunt disponibile pentru cei care vor sa se catere pe jumatatea sudica a podului, atat in timpul zilei, cat si in timpul noptii. Este posibila si urcarea in arcul superior al podului, dar si vizionarea structurii interne a acestuia.
6. Podul Brooklyn – New York, SUA
Este unul dintre cele mai vechi poduri suspendate din Statele Unite ale Americii. Finalizat in 1883, podul leaga Manhattan de Brooklyn si este folosit ca punct de referinta in multe pelicule. Miranda si Steve, personaje din filmul Sex and the City, aleg sa se intalneasca pe acest pod pentru a se reuni si a isi continua casnicia.
Podul are o alee pietonala foarte mare, disponibila si pentru ciclisti, localizata in centru.
7. Podul Charles – Praga, Cehia
Aceasta este un pod pietonal care traverseaza raul Vltava din Praga. La vremea in care a fost construit podul era unica legatura dintre vechiul oras si zonele adiacente. Este protejat de trei turnuri si decorat cu 30 de statui, replici ale celor originale. In timpul sezonului turistic podul este plin de vanzatori, artisti, muzicieni si turisti.
Pentru privelisti spectaculoase asigurati-va ca veti face o plimbare pe pod la apus. Superbul Castel Praga poate fi vazut intr-o maniera foarte interesanta in amurg, cu soarele ce apune in spatele sau.
8. Podul Rialto – Venetia, Italia
Rialto este cel mai vechi dintre cele patru poduri care se intind peste Marele Canal din Venetia. Primul pod peste canal a fost construit in anul 1181. Datorita dezvoltarii Pietei Rialto, traficul pe pod a devenit mai intens, asa ca in 1255 a fost inlocuit de un pod de lemn. In timpul inceputului secolului al XV-lea au fost construite magazine pe ambele parti ale podului, ceea ce a asigurat banii necesari pentru intretinere. In anul 1310 o parte din pod a luat foc, in timp ce in anul 1444 s-a prabusit sub greutatea unei multimi care urmarea o parada a ambarcatiunilor. Podul s-a prabusit din nou in anul 1524. Podul din piatra de astazi a fost finalizat in anul 1591. Pe ambele parti ale podului se afla magazine, asezate unul langa celalalt.
9. Ponte Vecchio – Florenta, Italia
Este un pod medieval ce se intinde peste raul Arno din Florenta. Se crede ca podul a fost construit initial de catre romani. Prima documentare a podului dateaza din anul 996 si arata o istorie zbuciumata a acestuia. Podul a fost distrus de o inundatie in 1117, reconstruit din piatra si distrus din nou in 1333. In anul 1345 a fost reconstruit inca o data. In timpul celui de-al II-lea Razboi Mondial germanii nu au distrus podul, in ciuda faptului ca au distrus toate celelalte poduri din Florenta.
Se spune ca termenul bancrut (falit, falimentar) isi are originea pe acest pod. Cand un comerciant nu si-a putut plati datoriile, masa pe care isi vindea bunurile (banco) a fost rupta (rotto) de catre soldati, procesul fiind numit “bancorotoo” (masa rupta).
Astazi, podul este o atractie turistica importanta in Florenta, avand magazine care se intind de la un capat la celalalt, care vand bijuterii si suveniruri.
10. Podul Golden Gate – San Francisco, SUA
Podul se afla la deschiderea golfului San Francisco in Oceanul Pacific si leaga orasul San Francisco de Marin County. Constructia a inceput in 1933 si s-a terminat in aprilie 1937.
Podul este deschis pentru pietoni doar in timpul zilei. In orice caz, pietonilor le este permis accesul doar pe trotuarul estic, pe partea cu orasul. O plimbare de la un capat la celalalt dureaza aproximativ ora.
11. Podul Kintai – Iwakuni, Japonia
Acesta este un pod istoric arcuit, construit in anul 1673. Podul trece peste raul Nishiki, iar peisajul este de vis – la poalele muntelui Yokoyama, oferind privelisti minunate asupra castelului. La un an dupa inaugurare podul a fost distrus de o inundatie si reconstruit apoi. De-a lungul timpului a suferit mai multe reconstructii, fiind distrus de inundatii si in anul 1950.Podul de astazi a fost reconstruit ultima data in anul 1953.
Podul Kintai este o atractie turistica foarte populara in Japonia, in special in timpul festivalului Cherry Blossom, care se organizeaza in fiecare primavara,
12. Pont des Arts – Paris, Franta
Este un pod pietonal din Paris, care traverseaza Sena, legant intre ele Institut de France si piata centrala de la Louvre. In anul 1804 a fost construit un pod de otel exact in locul in care se afla astazi Pont des Arts. Insa in anul 1976 au fost semnalate cateva deficiente ale podului, cauzate de avariile suferite in cele doua Razboaie Mondiale, dar si de coliziunea ambarcatiunilor. Pana in anul 1984 a fost construit un alt pod, cel de astazi.
In zilele noastre, podul este un studio in aer liber pentru pictori, fotografi si artisti, care sunt atrasi de locul unic si de peisaje. Este un loc popular si romantic pentru picnicuri in timpul verii, atat pentru turisti, cat si pentru localnici.
13. Podul Jacques Cartier – Montreal, Canada
Podul traverseaza insula Sfanta Elena din centrul raului Saint Lawrence din Montreal. Este al doilea cel mai aglomerat pod din Canada. Constructia a inceput in 1925 si podul, numit initial Montreal Harbour, a fost finalizat in anul 1940. In anul 1934 podul a fost redenumit pentu a comemora 400 de ani de la prima calatorie a lui Jacques Cartier pe rau.
In timpul verii podul este inchis traficului auto pentru competitia de artificii care se tine la Ronde. Devine un pod pietonal numai in timpul acestui eveniment, in perioada ce tine de la mijlocul lui iunie pana la mijlocul lui august, in fiecare an si doar in timpul zilei. Podul este inchis pentru trafic si in timpul Maratonului Oasis Montreal, care se organizeaza in luna septembrie a fiecarui an.
Autori: Poza 1, Poza 2, Poza 3, Poza 4, Poza 5, Poza 6, Poza 7, Poza 8, Poza 9, Poza 10, Poza 11, Poza 12, Poza 13
Comentarii
Nici un comentariu. Fii primul care ne povesteste despre Cele mai faimoase poduri din lume